Første indlæg – Min rejse til en plantebaseret livsstil

Dette er det første, og muligvis længste indlæg på bloggen.

Jeg skiftede til en plantebaseret kost for 5 år siden (år 2011), og har ikke kigget tilbage siden.

Australien og min velkomst til plantebaseret livsstil

Jeg brugte 1 år af mit liv, på at rejse rundt i Australien. På et af mine stop, mødte jeg en fyr der havde været vegetar i 3 år. På den første dag, jeg mødte ham, sagde han følgende sætning til mig : “Jeg tror ikke på at du kan ikke blive vegetar”.

1080x1920_Phone-wallpaper-download_Nov
Få billedet herover som wall paper her

Jeg kendte ikke ham og han kendte ikke mig.
Men han fik alligevel trigget en trang, til at modbevise ham.

Jeg havde flere gange tænkt tanken om at prøve at leve vegetarisk, men droppede det fordi jeg tænkte måtte være for indviklet. Min nyfundne ven vejledte mig til hvordan man kunne lave mad, når kødet ikke skulle være midtpunkt på tallerkenen. Jeg satte mig et mål om at jeg ville prøve at være vegetar i 3 måneder.  Han sagde at jeg skulle sige 3 år, men jeg tænkte 3 måneder var mere realistisk i forhold til at jeg var mig. Men 3 måneder var hurtigt overstået, og min trang til at spise kød var væk.

Her er en hemmelighed: én af de ting der skete da jeg stoppede med at spise kød var, at jeg pludselig opdagede hvad det var jeg spiste. Udover dette blev unægteligt nemmere at komme på toilettet, med alle de fibre jeg lige pludselig indtog. 

Jeg synes dog stadig at det var lidt grænseoverskridende at skulle sige helt farvel til steaks, pølser og hotwings. Men jeg besluttede mig for at tage 3 år, lige som min ven allerede havde klaret. For hvis han kunne, så kunne jeg også!

Velkommen til Danmark og Velkommen udfordringer

Min rejse i Australien sluttede( for 4½ år siden) og mit almindelige liv i Danmark skulle genoptages.
Det blev nu en periode, der ikke kun var svær for mig, men også mine medmennesker. Jeg gik fra at have været et rigtig kødøre, der simpelthen aldrig havde spist et eneste måltid uden kød, til at skære alt kød ud af mit liv. Så hvad serverer man så for sådan en som mig ?

Min største udfordring var egentlig ikke, at Danmark var så håbløst bagud, på erstatningsprodukter, som ellers havde været en stor del af mine måltider mens jeg rejste. Da der i selv de mindste supermarkeder i Australien, var et stort udvalg af vegetariske erstatningsprodukter.

Min største udfordring var, og er stadig,  måltidet i sociale sammenhænge. Der var så mange spørgsmål jeg skulle besvare hver gang jeg skulle ud og spise:

Får du nu proteiner nok?  Er det fordi du synes det er synd for dyrerne?
Jamen, Bacon? Må du så spise fisk? Kan man godt overleve som vegetar? Hvad spiser du så?

Spørgsmålene var mange, og tålmodigheden kom på træning. Jeg øvede mig i nogle faste fraser der kunne besvare de mest generelle spørgsmål ” Ja, Der er proteiner i æg, Ja der er proteiner i ost, Ja der er proteiner i bønner, Der er proteiner i det meste” Og min vigtigeste pointe
“Jeg MÅ spise ALT, Jeg vælger bare at lade være” .

3 år “overlevet” som vegetar

Efter 3 år som vegetar ville jeg skrive til min ven, at jeg havde klaret det.
Jeg havde forberedt mig flere måneder i forvejen, på hvad jeg skulle skrive til ham, når jeg nu havde klaret mig igennem det ! Jeg skrev en lang besked til ham, hvor jeg takkede ham for at have hjulpet mig på vej.

Intet svar fik jeg…. Jeg havde sådan forberedt mig på at han ville blive stolt af mig og give mig et skulderklap. Men ingen ting…

Det var dér, at det rigtig gik op for mig, at jeg jo ikke gjorde det for hans skyld.
Jeg gjorde det først og fremmest for min egen skyld. For min egen sundhed, for min egen samvittighed, for dyrernes skyld og ikke mindst for miljøets skyld….
Det ændrede tingene for mig.

Studietid

I tiden efter min hjemkomst, besluttede jeg mig for at jeg skulle læse Ernæring og Sundhed. Jeg havde selv oplevet så mange positive ting på min egen krop, ved at droppe kødet, at jeg ville hjælpe andre til hvordan man kunne leve sundt som vegetar.

Hurtigt efter min start på studiet, blev jeg mere og mere bekræftet i min teori om at en plantebaseret kost, er bedre for helbredet på længere sigt

Vidste du godt at WHO har lavet flere undersøgelser, der viser at folk der lever en plantebaseret livsstil lever længere og undgår de fleste kost relaterede sygdomme?

Det vidste jeg ikke ! Men jeg begyndte derfor at skære ost og mælk stille og roligt væk fra min dagligdag (Ost var jo også dyrt, når man selv skulle betale for mad!). Jeg besluttede mig for at spise primært vegansk når jeg var hjemme, og vegetarisk når jeg var ude. Folk synes det var svært nok at finde mad til mig, når jeg bare var vegetar.

Overgangen til vegansk livsstil

Jeg prøvede i lang tid at droppe ost og æg 100%, men jeg synes det var svært!
For snart 2 år siden mødte jeg min søde kæreste Benjamin. 20170104_160352 Han var ikke som de andre fyre jeg kendte. Han var lidt mere speciel. Jeg havde set ham inde på de veganske facebook sider og synes at han virkede til at være en sjov og sød fyr.

Jeg var selv inde på de veganske sider for inspiration til vegansk madlavning. Så jeg håbede at han også kun var vegetar. Men vegetar var ikke nok for ham. Han havde selv taget springet til at blive fuldblods veganer ½ år før vi mødtes.

Vegansk : en måde at leve på, der søger at ekskludere, så vidt det er praktisk muligt, alle former for udnyttelse og mishandling af dyr til mad, tøj og alle andre formål.

Med andre ord er en veganer en der ikke spiser noget der kommer fra et dyr. Det vil blandt andet sige: Mælkeprodukter(smør, ost, mælk), æg, og kød(alle dyr). 

Vegansklivsstil  havde tidligere været et “fy-ord” hjemme hos os.

Min mors første kommentar da jeg fortalte hende at jeg var blevet vegetar var:
” I det mindste spiser du stadig ost og æg, så ved vi da hvad vi kan lave til dig”

Men Benjamin hjalp mig til at forstå HVORFOR ham og andre, vælger ikke at støtte op om mælkeindustrien og æggeindustrien. Han viste mig talen der havde ændret hans liv. Talen bliver afholdt af Gary Yourofsky , hvor han argumentere for en plantebaseret livsstil.

Pas på med at se den! Talen ændrede også mit liv. 

Da jeg for alvor stoppede med at indtage æg og mælke produkter, gik det op for mig at jeg faktisk havde haft kroniske mavesmerter i flere år. De var blevet meget bedre efter jeg stoppede med at spise kød, og jeg konkluderede, at det nok bare var sådan, det føltes at være menneske. Men da jeg kiggede tilbage på min læge historik, gik det op for mig at jeg havde været til lægen RIGTIG mange gange i løbet af mit liv grundet ondt i maven.
Jeg var blevet tjekket om hvad der kunne være galt med mig, og spist af med nogle afførings midler, naturlige og på pille form, og blev vejledt at gå nogle ture.
Aldrig var der blevet kommenteret på at jeg kunne prøve at ændre min kost.

Nu står jeg her, 2 år efter og forstår ikke hvordan jeg kunne acceptere at have ondt i maven hele tiden !

Det var et indblik i min historie om hvordan jeg skiftede til en plantebaseret kost. 

Jeg oplever stadig at få spørgsmål angående min livsstil, men jeg kan mærke at spørgsmålene har skiftet karakter, og der er flere og flere der spørger nysgerrigt, frem for kritiserende.
Jeg vil her på bloggen prøve at inspirere til hvordan man kan lave retter, der udelukkende består af vegetabilsk oprindelse.  Det vil sige at der på denne blog kun vil være ting fra planteriget.

Denne rejse har ført til at jeg har lavet denne side, og givet mig “blod” på tanden i forhold til at lave Grønne Gaia( følg med her på siden for mere info), hvor jeg vil prøve at belyse nogle af de ting vi går igennem som plantespiser.

Jeg er på nuværende tidspunkt stadig studerende på uddannelsen Professions Bachelor i Ernæring og Sundhed, med retningen ledelse, fødevarer og service, men er færdiguddannet til Juli 2017.

Generelt om plantebaseret livsstil

Mange ser et valg om at spise plantebaseret, som et fravalg. Det gør jeg også ! 
  • Fravalg af hjertekarsygdomme
  • Fravalg af tarmkræft
  • Fravalg af udnyttelse af dyr
  • Fravalg af ondt i maven og forstoppelse
Jeg ser det også som et tilvalg ! 
  • Tilvalg at spise flere grøntsager,
  • Tilvalg af at have en positiv følelse i kroppen, efter at have proppet sig med lækre grøntsager
  • Tilvalg af miljøet
  • Tilvalg af dyrevælfærd

Listen af positive side effekter af en primært plantebaseret kost er lang, og jeg vil prøve at vise at plantebaseret livsstil også er sjov, og vise at man ikke behøver mangle noget !

Håber at i kan finde inspiration gennem min blog.


Kærlige og grønne hilsener

Chris Troelsø

Hvis du vil skrive en kommentar til min historie er du velkommen til det herunder

Skriv et svar

